اطلاعات فنی

گیربکس‌های دوکلاچه (Dual Clutch)

گیربکس دوبل کلاچ یا DTC از جدیدترین سیستم‌های انتقال قدرت در خودروهای مدرن است. این سیستم‌ عملکرد سریع داشته و راندمان آنها نیز به قدری بالاست که مصرف سوخت خودرو را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
گیربکس‎های دوکلاچه از فناوریی‎های روز خودروسازی جهان در سیستم انتقال قدرت محسوب می‎گردد اما نقش گیربکس‎ها در گذشته تنها بعنوان تغییر در گشتاور ارسالی از موتور محدود می‎گردید و به مرور زمان با پیش رفت فناوری بر تعداد و انوع گیربکس‎ها افزوده شده تا امروز شاهد باشیم خودروهای گوناگون با توجه به کاربردشان به مدل‎های مختلف جعبه دنده‎ها مجهز شده‎اند.

ﺳﯿﺴــﺘﻢ اﻧﺘﻘــﺎل ﻗــﺪرت از ﻧﻈــﺮ ﻧــﻮع ﺗﻌــﻮﯾﺾ دﻧــﺪه ﺑــﻪ دو دﺳــﺘﻪ گیربکس دستی و گیربکس اﺗﻮﻣﺎﺗﯿــﮏ ﺗﻘﺴــﯿﻢ‎ﺑﻨــﺪي ﻣــﯽ‎ﺷــﻮﻧﺪ. در ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻧﺘﻘﺎل ﻗﺪرت دستی(گیربکس دستی) ، راﻧﻨـﺪه ﺑـﺎ ﻓﺸـﺎر دادن ﭘـﺪال ﮐـﻼچ و ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از دﺳـﺘﻪ دﻧـﺪه‎ی موجود در کنسول مرکزی کابین خودرو، دنده را به‌ صورت دستی تعویض ﻣـﻰ‎ﻧﻤﺎﯾــﺪ. در ﺳﯿﺴــﺘﻢ اﻧﺘﻘــﺎل ﻗــﺪرت اﺗﻮﻣﺎﺗﯿــﮏ (گیربکس اتوماتیک یا خودکار)، ﮐــﻪ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از ﯾــﮏ ﻣﺒــﺪل ﮔﺸـتاور (ﺑﻪ ﺟــﺎي ﮐــﻼچ) و ﯾــﮏ ﯾــﺎ ﭼﻨــﺪ ﻣﺠﻤﻮﻋــﻪ ﭼــﺮخ دﻧــﺪه ﺳــﯿﺎره‎اى، ﻫﻤــﻪ ﮐﺎرﻫــﺎى ﺗﻌــﻮﯾﺾ دﻧــﺪه ﺑــﻪ ﺻــﻮرت ﺧﻮدﮐــﺎر اﻧﺠــﺎم ﻣــﯽ‎ﮔﯿــﺮد. گیربکس‌های اتوماتیک خود به چند دسته‌ی دیگر با فناوری‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

اﻣــﺎ ﺳﯿﺴــﺘﻢ دﯾﮕـﺮى ﻣــﺎﺑﯿﻦ اﯾــﻦ دو ﺳﯿﺴــﺘﻢ وﺟــﻮد دارد ﮐــﻪ ﺗﺮﮐﯿﺒــﻰ از ﺑﻬﺘـﺮﯾﻦ وﯾﮋﮔــﻰ ﻫــﺎى ﻫــﺮ دو ﺳﯿﺴــﺘﻢ را دارا ﻣــﯽ ﺑﺎﺷــﺪ وآن ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻧﺘﻘﺎل ﻗـﺪرت دو ﮐﻼﭼـﻪ DTC (Dual Clutch) اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺑـﻪ آن، ﺳﯿﺴـﺘﻢ اﻧﺘﻘـﺎل ﻗـﺪرت ﺷـﺒﻪ اﺗﻮﻣﺎﺗﯿـﮏ، ﺳﯿﺴـﺘﻢ دﺳـﺘﻰ ﺑـﺪون ﮐﻼچ ﯾـﺎ ﺳﯿﺴـﺘﻢ دﺳـﺘﻰ اﻧﺘﻘـﺎل ﻗـﺪرت اﺗﻮﻣﺎﺗﯿـﮏ ﺷـﺪه ﻫـﻢ ﮔﻔﺘـﻪ ﻣـﻰ‎ﺷـﻮد. عملکرد این سیستم ترکیبی از نوع دستی و اتوماتیک می‎باشد.. البته برخلاف دو گیربکس دیگر که عملکرد آن‌ها از نام‌گذاری مشخص بود، گیربکس دوکلاچه به ‌معنی وجود دو کلاچ پدال زیر پای راننده نیست.

تاریخچه:
گیربکس DCT توسط مهندسی فرانسوی، ادولف گکرس قبل از جنگ جهانی دوم اختراع شد ولی هیچوقت نمونه‌ی کامل اختراعی آن در خودرو استفاده نشد. اولین نمونه‌ی کامل توسط هری وبستر، مهندس بریتانیایی در شرکت اتوموتیو پروداکتس Products) (Automotive روی مدل‌هایی چون نسل اول فورد فیستا، فورد رنجر و پژو 205 در اوایل دهه‌ی۱۹۸۰، سوار شد. پس از این مهندسان پورشه و آئودی نمونه‌های مخصوص به خود را در خودروهای مسابقه‌ای استفاده کردند. گیربکس دوکلاچه‌ی پورشه موسوم به PDK در مدل‌های 956 و 962C نصب شده بود. ﻓــﻮﻟﮑﺲواﮔــﻦ از ﭘﯿﺸــﮕﺎﻣﺎن ﺳﯿﺴــﺘﻢ اﻧﺘﻘــﺎل ﻗــﺪرت دو ﮐﻼﭼــﻪ اﺳــﺖ. ﻓــﻮرد دوﻣــﯿﻦ ﺗﻮﻟﯿــﺪ ﮐﻨﻨــﺪه ﺳﯿﺴــﺘﻢ ﻫــﺎي اﻧﺘﻘــﺎل ﻗــﺪرت دوﮔﺎﻧــﻪ اﺳــﺖ. اﯾــﻦ ﺷــﺮﮐﺖ ﯾــﮏ ﺳﯿﺴــﺘﻢ دو ﮐﻼﭼــﻪ 6 دﻧــﺪه را ﺗﺤــﺖ ﻋﻨــﻮان ﺳﯿﺴــﺘﻢ ﭘــﺎور ﺷــﯿﻔﺖ (Power shift) در ﺳــﺎل 2005 در ﻧﻤﺎﯾﺸــﮕﺎه ﺑــﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠــﯽ ﻓﺮاﻧﮑﻔــﻮرت ﺑــﻪ ﻧﻤــﺎﯾﺶ ﮔﺬاﺷــﺖ.

ﺑــﺎ اﯾــﻦ وﺟــﻮد ﻣﺤﺼﻮﻻت آﻧﻬﺎ دو ﺳﺎل ﺑﻌـﺪ ﺑـﻪ اوﻟـﯿﻦ ﻧﺴـﻞ ﭘـﺎور ﺷـﯿﻔﺖ ﻫـﺎ ﻣﺠﻬـﺰ ﺷـﺪﻧﺪ. از سال 2013 شرکت ﺳـﺎﺋﯿﮏ ﻣﻮﺗـﻮر در راﺳـﺘﺎي ﭘﯿﺸـﺮﻓﺖ ﺗﮑﻨﻮﻟـﻮژي ﺳﯿﺴـﺘﻢ ﮔﯿــﺮﺑﮑﺲ ﺑـﺮ آن ﺷـﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺮ روي ﻣﺤﺼــﻮﻻت ﺧـﻮد از ﮔﯿـﺮﺑﮑﺲ‎ﻫـﺎي DCT یا ﺳﯿﺴــﺘﻢ ﮐــﻼچ ﺗــﺮ و ﺧﺸــﮏ اﺳــﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾــﺪ و در ﺣــﺎل ﺣﺎﺿــﺮﺑــﺮ روي دو ﻣﺤﺼــﻮل ﻣﻮﺟــﻮد در ﺑــﺎزار اﯾــﺮان MG GSو MG6NEW از اﯾــﻦ ﺳﯿﺴــﺘﻢ اﺳــﺘﻔﺎده ﺷــﺪه اﺳــﺖ ﮐــﻪ در ﺗﮑﻨﻮﻟــﻮژي ﺳــﺎﺧﺖ و ﻃﺮاﺣــﯽ اﯾــﻦ ﻣــﺪل ﮔﯿﺮﺑﮑﺴـــﻬﺎ از ﺷـــﺮﮐﺖ ﻓـــﻮﻟﮑﺲ واﮔـــﻦ ﺧﺮﯾـــﺪاري ﺷـــﺪه اﺳـــﺖ ﻧـــﺎم دﯾﮕـــﺮ اﯾـــﻦ ﻣـــﺪل ﮔﯿـــﺮﺑﮑﺲ TST (Transmission Sport Tiptronic 6speed) ﻣﯽ‎ﺑﺎﺷﺪ که در خودروMG GS مجهز به یک PTU می‎باشد ﮐﻪ ﮐﺎر اﻧﺘﻘـﺎل ﻧﯿـﺮو را ﺑـﺎ دﯾﻔﺮاﻧﺴـﯿﻞ ﻋﻘـﺐ اﻧﺠـﺎم می‎دهد. ﺳﯿﺴـﺘﻢ ﮐـﻼچ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪه در اﯾـﻦ دو ﻣﺪل ﺧﻮدرو از نوع WET Klatch می‎باشد.
تا به‌امروز، فولکس واگن و فورد بزرگ‌ترین خودروسازانی بوده‌اند که از گیربکس DCT در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *